Dag allemaal!
Wanneer we door onze ramen in de klas kijken, kunnen we de
‘werken’ op onze school nauwgezet volgen! Grote graafmachines, vrachtwagens,
werkmannen komen allemaal voorbij. De ideale moment om hier rond te werken in
de klas!
- We bouwden deze week met verschillende materialen: met
ijsstokjes en wasknijpers, met plasticine en tandenstokers, met houten blokjes, met zand, …
- We zetten ook zelf een poppenhuis in elkaar en konden hier
daarna mee spelen.
- Binnenkort is het feest voor onze papa’s! We werkten heel
de week aan het cadeautje voor papa! We maakten een mannetje uit klei,
schilderden en vernisten een houten plankje en pakten de troffee voor papa zelf
in! We leerden ook het woordje ‘papa’ schrijven.
- We versierden de das van papa door middel van een patroon.
- We leerden een versje, speciaal voor onze papa’s.
- De poppenkamer was onze bouwwerf geworden met:
gereedschap, een werkbank, helmen, schildergerei, …
- We benoemden ook de verschillende ‘werkmaterialen’ of gereedschap:
schroevendraaier, schroef, spijker, hamer, zaag, rolmeter, vouwmeter, kwast, …
- Op de automat konden we met kranen, graafmachines,
vrachtwagens rijden.
- De juf had ook voor een zandbak in de klas gezorgd. We
konden graven, tunnels maken, het zand plat / recht maken, …
- We speelden een gezelschapsspel van ‘Bob de Bouwer’.
- De ‘architect’ kwam langs in onze klas (toneeltje van de
juf). We leerden over wat een architect doet. We maakten samen een plattegrond
(een plan) van onze klas. Daarna konden we de meubels in de klas meten en deze
cijfers op ons plan schrijven. We probeerden ook zelf een plattegrond te maken
(van ons huis, van een verzonnen huis, van onze klas, …).
- De schilder kwam ook aanbod tijden ons thema ‘bouwen’. We
keken naar zijn werkmaterialen en legde de kwasten van groot naar klein, van
klein naar groot, van dik naar dun, …
- We keken naar een filmpje van ‘Bob de Bouwer’.
- We gingen op wandel langs het huis ‘in opbouw’ van Charlie
(K8) en naar het huis van Gaston (K7) dat ze eerst nog moesten afbreken en
daarna nog een nieuw huis moesten bouwen!
- We vierden ook de verjaardag van Lily-Rose! Zij was 6 jaar geworden in de krokusvakantie! Hip hip hip hoeraaa!!! We smulden van haar zelfgebakken cakejes met het cijfer '6' er op! Dankjewel Lily-Rose!
Het was een leerrijke ‘bouwweek’ geweest. Volgens mij hebben sommige
kleuters de ‘bouwkriebels’ goed te pakken! Fijn dat jullie er ook weer mee
zorgden voor leuke materialen (helmen, gereedschap, graafmachines,
vrachtwagens, boekjes, filmpjes, …) en deze meegaven naar de klas!
Liefs, juf Alexandra
-> Vanaf maandag 20/03 t.e.m. vrijdag 24/03 werken we met
juf Margaux rond het thema ‘De kip en het ei’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten